من فات قديمهمنوعات
أخر الأخبار

الزومبي

اصل الموضوع

طبعا كلنا لما بنسمع كلمة زومبي بييجي في دماغنا الأفلام الامريكاني و العائدون من الموت الي شكلهم وحش جدا و بياكلوا الأحياء .. لكن دا كله غلط.

زومبي كلمه إفريقية الأصل و المقصود بيها ( جنجا زومبي ) و هو بطل من ابطال دولة الإسلام بالبرازيل من أصول إفريقيه و من اوصاف جنجا (الشجاع الأسود و راجح العقل).

في سنة ١٥٣٨ميلاديه بدأ احتلال البرتغال لدولة البرازيل الي كانت غنيه أوي في الوقت دا و كعادة أي إحتلال انه بيشغل أهل البلده دي بالسخره و دا حصل فعلا لما اخد البرتغاليون البرازلييين أسرى و نقلوهم في سفنهم ل دولة البرتغال لنقص الأيدي العامله في الوقت دا في دولتهم و تم استعابدهم جميعا و تنصير اغلبهم إجباريا.

و في سنة ١٥٨٣ ميلاديه يعني بعد تقريبا ٤٥ سنه ظهر البطل المغوار (جنجا زومبي) و بدأ يدعو الناس تاني للعقيده الصحيحه و للتخلص من العبوديه ، و لما اتباعه اصبحوا أكثر عددا تم اعلان الدوله الاسلاميه في البرازيل و كان مركزها في بالميراس .. لكن الصليبيين ميسكتوش عن الموضوع دا ، و يبدا شن الحملات الصليبيه علي (جنجا) الي تصدي ليهم بمنتهي القوه و البساله و اذاقهم المر طيلة ٥٠ سنه لكن بعد الفتره دي كلها الدوله الاسلاميه بدأت تضعف و دخل الصليبيون بالميراس و قبضوا علي (الملك زومبي) ، تعاملوا مع جثته بمنتهي الوحشيه ، حيث قطعوا راسه و أعضاء جسمه و شوهوه و مثله بجثته امام .كل الناس و تابعوا بعدها القضاء علي اتباعه لعقدين من الزمن حتي لا يتبقي أي ذكري للملك (زومبي) و تعمدت الصهيوصليبيه علي شن و ترويج حملات اعلاميه عن طريق ( هوليوود ) تظهر فيها شخصية الزومبي بشكلها الحالي اسقاطا علي هذا البطل العظيم .

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى